Sunday, February 24, 2008

B. Bottelsen online

I found this about actor B. Bottelsen online. It's from page 160 in Lorentz Dietrichson's book "HVORLEDES BOGEN BLEV TIL. Ogsaa en Erindring". It can be found on http://www.dokpro.uio.no/litteratur/dietrichson/ This is in Norwegian, but a translation will follow later. (PS: I added the italics and bold red letters)

SIDE: 160
Strid om, hvo der efter den sluttede Kontrakt nu var denrette Eier af "Comedihuset" ved Engen, førtes mellem hamog den Bestyrelse, han selv havde indsat for det nye Theater.Denne ærgerlige og for Ole Bull i flere Henseender ubehage-lige Krise fandt i 1858 en kort Karakteristik i "Christiania-posten's" "Blandinger", der er optaget af Blanc i hans The-aterhistorier, idet han siger:"I Anledning af Theaterkrisen indeholder "Kristiania-Posten" for 7. Marts 1858 under "Blandinger" følgende mor-somme Notits". Jeg kan her meddele den i dens oprindeligeForm, som den lød, inden den, jeg ved ikke af hvilken Grund,lidt afstumpet fandt Plads i nævnte Blad:"Det er bemærkningsværdigt, hvilken betydningsfuldRolle Bogstavet B spiller i Theater-Bataljen i Bergen.Bergen er dens Baggrund, Begyndelsen gjør Ole Bull,som indkalder som Instruktør Bjørnstjerne Bjørnson, hansModstander er Bestyrelsen, der bestaar af DHrr. Bonnevie,Blytt, Busch og Beyer; Striden betræffer Theatrets Byg-ning; i Striden blandes Ole Bulls Broder, Edvard Bull, ind,Striden overføres i Bladene, og "Bergensposten" bliver Kamp-pladsen ligesom tidligere "Bergenske Blade". Hr. SkuespillerB. Bottelsen aabner Rækken af Underskrifterne under Skue-spillernes Beretning om sin Stilling til Sagen. Ole Bullbelønnes med Blomster, Bj. Bjørnson arrangerer et Bal-en-masque, og det hele er en bedrøvelig Begivenhed."Siden Theaterhistoriens Forfatter finder Notitsen "mor-som", og siden Artikelen er ligesaa uskyldig som ubetydelig,har jeg intet imod at erkjende mig som dens Forfatter, dader ofte har været spurgt derefter i Bergen.Men -- som sagt -- Barndommen var endt, Ungdommenbegyndte, og jeg afslutter her disse Skildringer fra min Fødeby,idet jeg gaar over til Studenterdagene.Der er to Ting, der staar for mig som smukkere i Bergenend noget andetsteds; Græsset synes mig altid grønnere der,og Domkirkens Klokker synes mig at have en smukkere Klang

No comments: